Saturday 11 August 2012

Kek karamel

Aku tau kek karamel ni dh lama glemer pn...tp masa tu aku tak amik kisah sbb aku lgsg tak reti buat dan masa tu sgt bz...tak silap, kegemilangan kek karamel adalah sama2 ngn apam polkadot..dua2 takde dlm kamus ovencomel...

spilah suatu ari, opismet aku last minit nk order kek karamel tuk bday anak buah dia..masa tu aku ckp bleh!! sdgkan seumur idop aku tak pernah and tatau lgsg cane nk wat...ape lg, gigih aku g blog kawan aku yg mmg master kek karamel..tgk step by step..bile tak paham, aku siap kol kawan aku..bkn sekali, tetapi berkali2...sbb mcm byk sgt step..even dia dh tunjuk gambo satu2, tp sbb aku blur, kena gak tanye...pestime amik order kek karamel.hasil agak mabeles...cuma tak kemas sgt..takpe tu bleh diperbaiki..

until that, tiba2 ramai order kek karamel ngn aku sbb yg order tu semau yg dh rasa kek karamel aku during bday party anak buah opismet aku...sepjg aku amik order, byk gak bencana berlaku..karamel tak jd, karamel melekat kt loyang, karamel retak menanti belah...siap aku kena buat blk on d spot...siap kol lg kawan aku nape asik tak jd...

last2 aku buat andaian sendiri, maybe loyang aku, loyang berpateri, air sng masuk dlm loyang...so aku buatlah xprimen, bungkus loyang aku ngn aluminium foil..hasilnye, mmg mabelesss!!! sejak tu kek aku jd comel2....kire kegagalan kek2 karamel aku adalah disbbkan loyang berpateri aku...so kepada sesape yg nk wat kek karamel, kalo bleh elakkan loyang berpateri..pki loyang2 bese je...

ni resepi kek karamel:
A)2 sudu besar gula(masak atas api pelahan sampai perang)

B)bahagian atas
1/2 tin susu cair + 50-70gm krim keju masak dng api perlahan
biar sejuk dan tapis
70 gm gula castor
1/2 sudu teh esen vanila
3 biji kuning telur
kacau semua bahan ..masuk dalam bekas A

C)lapisan kek
140 gm tepung gandum
70 gm gula castor
3 biji kuning telur
135 ml air biasa
45 ml minyak masak
1 sudu teh baking powder
kacau semua bahan sampai sebati

D)meringue
6 biji putih telur
70 gm gula castor
1 sudu teh cream of tar tar
pukul sampai kembang/putih
masukkan adunan c dan kaup balikkan perlahan2
bahagikan kpd beberapa bahagian..boh warna atau paste
sendukkan beselang seli kedalam loyang yg berisi karemel tadi
letak tengah2 jer.jgn ratakan
bakar..ikut suhu oven masing2

kalau nk step by step ngn gambargajah yg cunmelecun, bleh rujuk kak ita





ni cth kek karamel aku yg huduh...tp aku tak buang...potong2 bg kengkawan...sedap tetap sama...

0 comments:

Post a Comment

 
;