Tuesday 25 September 2012

Basikal DANISH


Dah almost 6 thn aku duduk PP ni...umah sendiri..atas tanah...even kt atas umah aku, ade 4 ketol lg umah org, tp aku still happy dgn umah yg aku ade...alhamdulillah di beri nikmat mempunyai rumah sendiri...bukak2 pintu, anak2 dh bleh main bola, main beskal..mainlah ape2pn..tp sgt jarang dnd nk kuor umah..dok dlm umah lg besh...ade tv, ade ipad, ade laptop..ade menan leh wat sepah...heheehehhe...

Kt luar umah, mmg ade 3 beskal aku ltk..beskal aku yg dh nk berkarat sbb bli je lebey, guna adelah 2-3kali..beskal dhia bli kt k4, beskal danish, mak aku adiahkan...

Selama beskal2 ni berada di luar, mmg takde sape nk usik..takde sape berani pun...sebab umah aku ni mengadap umah2 org lain..kot ade org curi ke ape ke mmg org leh npk...ooohh lg 1, dpn umah aku ni ala2 padang terbentang luas...so bdk2 mmg sker main bola dpn umah aku ni ha..spi pecah2 pasu bunga...hangin gak tp malas nk pk..janji jgn tingkap pintu umah aku pecah sudey...

yg lg besh, ade bibik umah atas, baik ati tlg kemas laman umah aku..bersih2kan longkang, susun selipar2 aku dan siram pokok..dia saja2 tlg...aku bg duit dia tamoh...so aku bgler bju/tudung/mknn...skerlah dia...even beskal2 bersepah pn dia susun...

masa coti hari msia tu, aku baik atilah repair tayar beskal danish..sian beskal danish terbiar...bdk tu nk main takleh...tayar dua2 takde angin..so aku g ler anto repair...dua2 kena ganti baru...so sabtu lps, aku ade candy buffet..sementara nk hangkut sume brg2 dr umah ke keter, danish nk men beskal...tgk2 TAKDE!!! merengek2 dh anak aku..aku plak dhler tgh terkejo2 nk angkut brg2 candy buffet dr umah ke keter...jd HANGIN tgk beskal danish ilang..

So, aku g ler naik umah bibik tkt 4...tanye dia, 'bik ade npk tak beskal anak saya?? ilang..saya bru je repair aritu'...bibik jawab,'itulah buk, bibik perasan sdh 2 ari nggak nampak basikalnya...tak ade rejeki buk...'okeh fine...malaslah nk pk...nk rushing g wangsa maju setup candy buffet...aku pujuk danish..aku ckp takpelah...nnt mama dpt duit kek, mama bli baru..so off to wangsamaju...

Aku blk dr candy buffet ard 10++pm sbb umah kwn2 je pun..so lepak lama sket...spi2 umah, aik beskal danish dh ade...tp break rosak..oklah..blk2 aku terbongkaang tdo sbb penat...pg esoknye, bibik dtg...dia cite, anak majikan dia rs, dia tau sape yg amik sbb bdk yg amik tu mmg nakal..dia tunjuk lah 1 umah ni tkt 5...bibik gigih okeh g umah tu..mmg ade beskal danish..tros dia amik tak ckp kt tuan umah tu..tros blah ltk umah aku...bibik suh aku bli mangga kunci beskal danish..aku ckp ok...aku ni kan bz sgt...nk g kedai semata2 bli kunci tu sgtlah hazab....

senin pg, b4 g koje, aku susun beskal dnd...make sure berimpit2 supaya kalo org nk amikker, akan dgr bunyi or jiran2 leh npk..kire dh tahap plg selamatlah ni aku wat...mlm aku blk ard 930pm, tgk2 beskal dhia dh tersusun kt tpt lain..BESKAL DANISH ILANG LAGIK!!!..dhler aku lapo tak mkn lg...pastu beskal ilang...tensen btol..nk je aku lempang bdk yg amik ni...ape lg..dr bawah umah, aku jerit je nama bibik..tak larat nk naik atas dh sbb lapo sgt....aku cite kt bibik beskal danish ilang lg...bibik dh bebel (dgn nada lembut) nape aku tak kunci...aku tak sompeklah nk wat sume sekali harung kan??

pg td, aku terjaga 610am...aku dgr ade org lalu longkang dpn umah aku btol2 dpn pintu..pastu tup2 ade org ketuk grill..BIBIK DTG BAWAK BESKAL DANISH!!! kesian bibik..dia siap ckp, buk, sakit tangan aku bawak basikal dr tkt atas..simpan dalam aja basikal ni...aku nak goreng nasi ni buk...adoiyai..sian bibik..aku yg terkulat2 bru bgn tdo, say thx...hmmm..kena upah bibik ni..beskal danish selamat aku ltk kt dapur bakang..walaupun sempit..terpaksalah..tak sanggup nk ilang lg...penat STRESS sbb beskal...

0 comments:

Post a Comment

 
;