Wednesday 16 January 2013

Durian Crepes from OvenComel

Ye aku agak ketinggalan pasan DC ni..bkn tatau..tau!! tau makan..hiks...dulu aku sll bli kt ikano/sgwang/mv...mmg kegilaan DnD seblm resepinye tersebar luas dan tiba2 ramai bakers jual...dh sethn org sibuk jual...aku kewwwll lagi...hahaahah..ade gak cust tanye...aku ni kan selowww...dhler takde fb..sian khen?? so mmg aku takdelah kisah lgsg nk wat...

last year, masa aku g langkawi, aku dh siap2 kol kak ina from leena bakery (glemer okeh dia kt langkawi..ade 2 kedai dan 1 kilang)..mmg aku baik ngn dia since aku start membaking..dialah sifu yg byk ajo aku tru fon..lebiuewwww kak ina!! dan dia jugak adelah kakak kepada jiranku yg tersayang iaitu mer...haa jauh aku mencedok ilmu DC neh...bajo bln 12...spi ler semlm bru nk wat....ade try resepi on9 tuk mkn sendiri...kalini tuk jualan, sanggup aku g dptkan resepi...selama dpt resepi tu, aku dokler ulang alik bc resepi..tgk mcm payah...ngn 5 jenis tepung, nk sukat, nk campur adunan A ler B ler C ler...pastu nk tapis..tu blom cite kisah whip cream bercampur custard...rs mcm hazabnyeee nk wat...so mmg resepi tu aku jdkan bahan bacaan ajee..sbb aku tak rs lah aku ni hebat sgt nk buat sume mende tu..

Spiler last wiken aku kobar2 nk wat DC...siap suh adik aku blikan musang king...nk gak doyan mahal erk..layan...so mlm td, gigih aku bkk resepi membaca step by step....adunan sume siap...ms aku ltk kt pan, adelah dkt 20++ keping crepe tu aku buang dlm tong sampah sbb semuanye melekatlah , berlubanglah, tak bulatlah, nipis sgtlah..mcm2...spi aku hampir2 give up...siap kol kak ina tanye nape ssh sgt mende alah ni jd elok bile kite terblkkan dr pan..dia ckp mmg camtu mula2..pektiss lg...>_>

setelah berpuluh kali aku tuang adunan atas pan, baruler aku dpt 'rentak' cane nk selet adunan tu menjd crepe yg comel...gtuh....so arini aku jamuler kt opismet dan cikgu sek dhia...org pertama rs, of cosler danish....wat bekpes okeh!! anak ai tu antu DC...dia ckp SEDAP MAMA!!!! kt opis, licin!!! alhamdulillah kwn2 ckp sedap..ni bkn sj2 derang puji ye...sbb aritu aku bwk rv ramai bg komen tuk improve rv aku tu...maknanye derang bkn puji sbb dpt free..tp puji mmg sedapler kan..sbb crepe aku tu liat2 gtuh..wahh...hikss..mgu dpn order dh ade dh..mgu ni takleh wat..bz tuk booth tourism msia 2014..meh tgk DC ai yg tomei2...


0 comments:

Post a Comment

 
;