Friday 7 March 2014

Redha dan berlapang dada…


Ucapan mcm ni adalah perkara normal dalam idop aku..belajar erti redha..belajar berlapang dada…nampak sgt senang…tp utk mereka yg benar2 diduga, 2 perkataan nilah yg sangat sukar untuk di apply kan…..sebagai manusia biasa, perempuan biasa, sekuat manalah keimanan mereka utk meredhakan sesuatu perkara…Tapi kerana iman juga, perempuan cuba untuk kuat meneruskan kehidupan…air mata mmg peneman setiap dugaan…dlm pada yg sama terus mencuba utk redha dan berlapang dada..bohonglah dlm sekelip mata perempuan akan redha…..redha akan memakan masa, hari, minggu, bulan malahan bleh spi bertahun…bukan kerana mereka tak redha…tapi mereka cuba..cuba mencari kekuatan dan semangat baru…utk redha dan berlapang dada…

Aku adalah salah seorang perempuan itu..yg terus mencuba…hanya 1 cara yg bleh membuatkan kite redha dan berlapang dada…terus mendekatkan diri kepada Allah…terus membaca ayat2 suci alquran, mengamalkan solat2 sunat utk mencari ketenangan rohani..berdoa tanpa henti walaupun kite tatau bile Allah akan makbulkan doa kite…kadang2 ade 1 perasaan…semakin kite berdoa, semakin kite diduga…betapa besar kuasa Allah utk melihat keimanan kite kepadaNya…aku mmg lemah….tp aku tetap berdoa..suatu ari nnt ape yg aku doakan termakbul…

Untuk kali ini, aku rasa tahap ketabahan semakin berkurang….terlalu lemah….dh takde daya…aku cuba berpk +ve mengatakan penguat aku hanyalah doa walaupun sebenarnye kadang2 aku rs doa aku tu hanya sia2…adakalanye aku rs mengalah dgn dugaan Allah…sbb aku dh tak berdaya nk lalui dugaan yg bertalu2…adakalanye aku rs give up utk berdoa kerana aku rasa mmg Allah nk biarkan aku terus diduga dan terseksa…Tatau kekuatan dari mana yg aku nak kumpulkan utk pulihkan semangat aku…yg aku minta adalah 1…ketenangan jiwa…




0 comments:

Post a Comment

 
;