Tuesday 14 May 2013

Hargai.....

Org melayu idup penuh dgn kata2 kiasan...tujuan utama, supaya tidak menyakiti mana2 pihak dan pihak2 tersebut paham akan maksud tersirat dlm kate2 kiasan yg ditujukan..begitu indahnya budi bahasa org melayu…

Kadang2, kalau terlalu berkias, ade jugak yg susah nak difahami…bile dh jd mcm ni, maka berlakulah miscomm…sebab??? Si A igt si B ni saja2 je bergurau/ maybe si B tujukan kt org lain tp tak sedo2 ditujukan ke si A..yg si B plak penat nk fahamkan si A tapi si A tak paham2 jugak..last2 si B ni makan hati sbb ape yg cuba disampaikan tak tercapai dek akal si A…kuikuikuikui…moralnye?? Nak guna kate2 kiasan ke ko nk stret to the point aje??

Bg aku, dlm kehidupan, communication adelah sangat2 penting..baik antara suami isteri, anak dan ibu bapa, kawan2 or sape2 jelahhh…aku sgt menghargai nilai sesbuah perhubungan…tak kirelah apepun…cthnye: persahabatan..ade 1 value yg tak ternilai dlm sebuah persahabatan…sbb tulah wujudnya BFF…kdg2, BFF lebih tau psl diri kite lebih dr suami kite…btol tak??? (kalo tak btol ampunkan saya)
Dan 1 lg sifat aku, aku terlalu sker berterus terang spi 1 tahap aku sedar/tak sedar aku dh kecikkan ati org yg aku selamba sound tu…haahahahah…yg kena selalu tu adik2 akulertewww…sbb tu derang tak sker cite masalah derang ngn aku..wat abis air liorrr jeee…

Eh ngn kawan2 pn aku selamba sound….haahaha…sbb kawan2 pn selamba sound aku…kecik ati tu normal sgt…kan??mana besh kawan skema2 jee..mestilah kena gaduh2..barulah idop aman bahagia…eh?? Even ngn anak pn kite leh kecek ati (aku je kot kecek ati sbb atiku sgtlah neng yatimah)…

Ape yg aku nk spikan kt sini, silalah hargai nilai sebuah perhubungan..baik dr segi persahabatan, perkahwinan, ataupun kekeluargaan…kdg2 bukan kite minta dinilai dr segi harta benda pun…yg penting mesti ade kejujuran…bile kite jujur, I’allah semua akan berjalan dgn lancar…janganlah bile mende tu dh ilang dr pandangan mata baru kite nk npk value nye…dan jgnlah sker sgt nk ‘take it easy’ umpama ko selfish kan…tp lgsg tak endah pihak lg 1 yg kesedihan sorang2……sedey kot!

***minggu ni minggu emo sedunia…lagu yg bleh buat aku melalak teresak2 sambil bawak keter adalah “KEHILANGAN”…hoiii gile sedeyyy wehhh…neng yatimah sangat!!!….puihhh!!!




0 comments:

Post a Comment

 
;